Tot 1 september nog paspoorten op Mallorca

  • Home
  • Tot 1 september nog paspoorten op Mallorca

paspoort-mededelingDEN HAAG – Het ministerie van Buitelandse zaken laat weten dat het nog tot 1 september 2014 mogelijk is om reisdocumenten te verkrijgen op het consulaat in Mallorca. Daarna is dat niet meer mogelijk.

De uitgifte van Nederlandse reisdocumenten gaat wereldwijd veranderen, ook in Spanje. Vanaf 01 september 2014 vervalt het innemen van aanvragen en uitreiken van reisdocumenten bij de Honoraire Consuls in La Nucía, Torremolinos, Palma de Mallorca en Santa Cruz de Tenerife.

Dit geldt ook voor visa ten behoeve van visumplichtige buitenlanders. Vanaf dat moment kunt u in Spanje hiervoor uitsluitend terecht bij de Nederlandse ambassade in Madrid.  Hier vindt u de officiele melding van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

De overheid begrijpt dat deze wijziging voor veel Nederlanders in Spanje praktische consequenties heeft. Om Nederlanders die een paspoort of identiteitskaart willen aanvragen tegemoet te komen zijn de volgende maatregelen genomen:

  • Vanaf 9 maart 2014 zijn nieuwe paspoorten en identiteitskaarten voor personen vanaf 18 jaar voortaan tien in plaats van vijf jaar geldig . Dit betekent dat u in de toekomst slechts één keer in de tien jaar een nieuw paspoort / identiteitskaart zult hoeven aan te vragen. Het tarief voor het aanvragen van een reisdocument wordt  wel kostendekkend : €131,11 voor een paspoort en €118,25 voor een identiteitskaart.
  • Paspoorten en identiteitskaarten kunnen op de volgende locaties worden aangevraagd:
    1. Bij elke Nederlandse Ambassade en sommige Consulaten-Generaal. [ Identiteitskaarten alleen bij een Nederlandse Ambassade binnen de Europese Unie, alsmede in Andorra, Liechtenstein, Monaco, Noorwegen, San Marino, Turkije, IJsland en Zwitserland] ;
    2.  Bij de balie van de gemeente Haarlemmermeer op Schiphol (vertrekhal 1, 7 dagen per week van 07.00 uur tot 22.00 uur, op afspraak). U kunt dan uw paspoort bij aankomst op Schiphol aanvragen en het document ophalen als u weer uit Nederland vertrekt;
    3. Op het stadhuis van de  Nederlandse (grens)gemeenten: Oldambt, Enschede, Maastricht, Montferland, Echt-Susteren, Bergen op Zoom en Den Haag (alleen op afspraak).  Gemeente Bergeijk treft voorbereidingen om op 01 mei 2014 ook te starten met paspoortafgifte aan niet ingezetenen.

Bezoek vooraf de website van Rijksoverheid voor meer informatie over tarieven en de locatie waar u een reisdocument wilt aanvragen.

Wanneer u een Nederlands paspoort of identiteitskaart alleen aanvraagt voor de bevestiging van de Nederlandse nationaliteit, kunt u ook overwegen een “Bewijs van Nederlanderschap” aan te vragen ( €30). Echter dit bewijs is geen identiteitsdocument en hiermee kunt u niet reizen.

Voor vragen kunt u contact opnemen via emailadres: mad-ca@minbuza.nl

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *