16.2 C
Ibiza Town

Column: Ibizagirl 29-09-2012

Moet lezen

klmAlhoewel we het ons niet voor kunnen stellen, maar wellicht heb je vorige week de column van Ibizagirl gemist. In dat geval lees je niet verder, maar klik je eerst hier. Als je braaf iedere week leest, dan weet je dat het vandaag tijd is voor deel twee van de column van Ibizagirl over vliegdingetjes en zo. Geniet ervan, zo niet: jammer joh. Veel plezier!

KLM Blauw Past bij Jou (deel 2 van 2) IbizaGirl

Zoals gezegd, was de KLM mijn werkgever gedurende 10 jaar. Ik was grondstewardess of, zoals het toen heette, contact employee. Kijk, dan is de nostalgische charme meteen weg.

Ik heb nog gesolliciteerd voor de vliegdienst, maar door een bijna-ongeluk mee te maken, ben ik toch maar relatief veilig op de grond gebleven.
Laatst zag ik in een consumentenprogramma op televisie een reportage over een noodlanding van de KLM. De passagiers, die het godzijdank allemaal hebben overleefd, vertelden hoe zij werden opgevangen door de KLM.
Niet.
Ik moest weer even heel erg zuchten, want er was in al die jaren dus nog niets veranderd.
Wij werden, na onze vreselijke ervaring bij de Bermuda Triangle (vertel ik misschien ooit nog) met levenslange vliegangst tot gevolg, bij aankomst op Schiphol aan ons lot overgelaten.
Er was niets, er was niemand.
Mijn moeder was er wel.
Ze had haar jas in allerijl over haar pyjama aangetrokken en was in de auto gesprongen, nadat ze een hysterisch kind (op zo´n moment ben je weer even heel erg kind) aan de telefoon had gehad.
Ik ben naar de medische dienst geweest de volgende dag. De dienstdoende arts verbood mij twee weken op Schiphol te komen.
“Geen KLM blauw voor jou ” was zijn advies. “Om trauma´s te voorkomen”
Heeft niet geholpen. Nog steeds moet mijn geliefde mijn handen losbikken van de stoelleuning bij ook maar een zuchtje turbulentie.

Het klinkt nu allemaal alsof ik niet zo´n fan ben van de KLM. Ach, het is heel dubbel, de KLM zit zo in mijn leven verweven, dat het meer een haat/liefde verhouding is.
Want ik heb toch ook zo heel erg veel gelachen.

Bijvoorbeeld wanneer je een hele vroege ochtenddienst had en om 5 uur al aan de balie moest zitten voor het inchecken van de eerste vlucht en er een dronken man over de balie heen kotst zodat de substantie tussen het toetsenbord naar beneden sijpelt en kortsluiting in het inchecksysteem veroorzaakt.
Dan kan je mij wegdragen.
Temeer omdat het aan de incheckbalie naast mij gebeurde, bij een collegaatje. Ze kreeg de hele dag vrij, want ze zat onder de smurrie. Dat dan weer wel.

Of :wanneer een collegaatje het vaccinatieboekje van een Engelssprekende meneer controleert en tegen hem zegt: O, sir, you have to come with me, because your prick is not oké!”

Of wanneer een verdwaald boertje van buuten je vraagt waar hij toch in godsnaam heen moet op dat grote Schiphol en jij aan hem vraagt: Met wie vliegt U? (om hem de juiste incheckbalie te kunnen wijzen) en de man antwoordt met: “Met mijn zuster” Dan houd je het natuurlijk niet droog. Inlegkruisjes waren er in die tijd nog niet dus je begrijpt de catastrofale gevolgen.

Vrouwen uit onbestemde landen die midden in de aankomsthal hun tien rokken omhoogtillen en uitgebreid gaan zitten poepen op een van de afvalbakken, daar wordt je toch vrolijk van?

Of een vrouw uit een onbekend land die heel vreemd liep omdat dat ze haar poepgaatje gebruikt had als geheime stash voor diamanten? De marechaussee liet haar tien diepe kniebuigingen maken. Ik wist het ook niet, maar dan hou je ze niet binnen, die diamanten…..

Bijna ben ik uit de KLM geflikkerd.
Dat kwam zo:
Ik had een paar hele leuke vrienden, kanjers van mannen, die elke twee weken voor zaken op en neer vlogen naar Miami. Ze vlogen altijd met National Airlines, omdat ze geen goede ervaringen hadden met de KLM.
Maar National Airlines stopte met het traject Amsterdam- Miami, dus moest er een alternatief worden gevonden.
Ik zei: “Kommop jongens! Ga nu maar weer eens met de KLM, ik beloof je dat het een leuke ervaring wordt! “
Die belofte moest ik natuurlijk gestand doen, en op de dag van hun vlucht ben ik vroeg aan boord gegaan en heb bij de crew champagne besteld en gevraagd of ze deze later aan de mannen wilden serveren.
Ook heb ik in de commentaren bij de check-in enkele instructies gegeven.
Dit moet ik even uitleggen.
Als een passagier bijzondere wensen heeft, zoals een speciaal dieet, of een religie met beperkingen tot bepaald voedsel, dan worden deze bijzonderheden altijd apart vermeld op de lijst die de purser en stewardessen in handen krijgen voor de vlucht.
Mijn commentaar op die lijst achter de namen en stoelnummers van mijn 2 kanjers was:
“ Beware all stewardesses! Dangerous Lady-Killers!”
Ik dacht: Zo! Die boys hebben een leuke vlucht! Lekker keten met de stewardesjes!
Alles minder dan dat.
De mannen zijn door bewapende marechaussee aan hun lurven het vliegtuig ( dat al 3 kwartier met draaiende motoren op de baan stond) uitgesleurd en ondervraagd.
Nu denk je misschien, ja, stommerd, dat is hetzelfde als “boem!” roepen wanneer je gefouilleerd wordt, maar lieve dames en heren, er was in die tijd nog praktisch geen sprake van terrorisme. Het waren andere tijden.
Maar een (mannelijke) hysterische purser stond erop, na het lezen van mijn geinige opmerking, dat de Captain actie zou ondernemen.
Ik heb alle grote bobo´s van de KLM gezien. Bij de hoogste baas, die moest beslissen over mijn lot, vroeg ik hem in opperste verbazing “Maar die purser spreekt toch wel een béétje Engels? Die weet toch wel wat een “lady killer” is?”
Ik zag zijn mondhoeken licht omhoog krullen voor hij mij een donderspeech gaf. En mijn eerste officiële waarschuwing. Hij was een tofferik. Hij begreep me. Maar hij kon niet anders, want deze practical joke heeft de KLM veel geld gekost.
Dus ik ben met mijn hakken over de sloot gegaan, mede doordat ik kon bewijzen twee afvallige passagiers terug te hebben willen winnen voor de KLM.
Maar mijn twee boys hadden me al een baan aangeboden, mocht ik door dit geintje de laan uit vliegen.
Nét niet. Maar het heeft niet veel gescheeld.

Meer artikelen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Laatste Artikel